Bel nu: 06 5575 5299          |            Direct mailen:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.        |         Bel mij terug

Contact:
De Virieusingel 8
5301 GB Zaltbommel
06 5575 5299

Publicaties

Uitgelichte artikelen:

Regie tijdens je opleiding als aios

Wat is er gaande?
Sinds korte tijd wordt het aantal opleidingsplaatsen kleiner, zodat het nog moeilijker wordt om in de opleiding te komen. Ook de opleiding zelf zal worden ingekort. Daarbij wordt er meer aan de aios overgelaten. En er wordt meer gekeken waar (= voor welke modules) vrijstellingen gegeven kunnen worden en hoe en hoelang de onderdelen zullen duren.
Sinds 2014 zijn de opleidingen tot medisch specialist steeds meer geïndividualiseerd. De opleidingen zijn/worden in modules opgedeeld. De trend naar subspecialisatie en verdieping gaat voorlopig door, terwijl de aios en specialist anderzijds steeds vaker multidisciplinair overleg zal voeren. De opzet van de versmalling van de basisopleiding, is dat er meer verdieping mogelijk is op medisch vlak, innovatief, in leiderschap, bestuurlijk of wetenschappelijk. Maar wat betekent dit alles voor jou?

Wat vraagt dit van de aios?
Al deze ontwikkelingen vragen van de aios in de eerste plaats een proactieve houding om zelf de regie te nemen over de opleiding. Daarbij is het van belang om goed te weten of je meer de medische kant op wilt, al dan niet in een subspecialisme, innovatief of wetenschappelijk, of eerder de richting van leiderschap en bestuur.
Ook moet je als aios goed kunnen plannen en organiseren en flexibel genoeg zijn om met veranderingen om te gaan. Verder is goed timemanagement nodig om een gezonde werk-privé balans te bewaren, evenals onderhandelingsvaardigheden om tot goede eigen afspraken te komen over bijvoorbeeld eventuele deeltijd, roosters en begeleiding.
Om deze reden biedt Touch training en coaching een coachingstraject aan dat aansluit op deze recente ontwikkelingen en de benoemde competenties in principe bevat, al zal ook het coachingstraject individueel worden afgestemd op de precieze behoeften van de coachee.

Hoe kan de aios regie krijgen over eigen opleidingsplan?
Voor de aios wordt het nog belangrijker om een aantal momenten goed voor te bereiden:

  1. Sollicitatie
  2. Introductiegesprek (dit is nieuw): het verplichte gesprek na aanname om het opleidingsplan te bespreken en in te richten
  3. Voortgangsgesprek
  4. Jaarlijks beoordelingsgesprek
  5. Eindgesprek
Wat heeft de aios nog meer nodig?
Om de regie goed te kunnen voeren heeft de aios naast de eerder genoemde vaardigheden ook de volgende vaardigheden nodig:
  • Gespreksvaardigheden om de bovenstaande gesprekken te voeren
  • Om kunnen gaan met diverse rollen als aios en hiërarchische situatie
  • Kunnen plannen en vooruitdenken
  • Bijhouden portfolio
  • Kunnen omgaan met kritiek maar ook kunnen vragen om tips en onderbouwde complimenten en groei
  • Meer individueel te werk gaan
  • Bewust zijn van eigen wensen tijdens en na aios tijd. Bijv.: deeltijdwerken, sub- specialisme, neventaken
  • Eigen grenzen voelen en balans houden

Wil je als aios ondersteuning?
Touch training en coaching heeft een coachingstraject ontwikkeld dat aansluit op deze recente ontwikkelingen. Het coachingstraject gaat in op de hierboven genoemde gesprekken en vaardigheden en zal daarnaast individueel worden afgestemd op de precieze behoeften van de coachee.

Wil je meer weten over individuele coaching voor aios? Of over het aios-ontwikkeltraject 'Groei en Bloei, van aios tot specialist'? Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

--------------------------------------------------------------------------

Reflecteren over Teamsamenwerking

Een veelvoorkomende vraag over teamsamenwerking is: hoe kan iedereen zich vrij blijven voelen om elkaar (ongevraagd) feedback te geven? 

Er zijn diverse ‘redenen’ om elkaar géén feedback te geven. Veelgehoorde argumenten zijn: het is te druk; misschien vat de ander het vervelend op; het valt ook wel mee; ik ben zelf ook niet perfect.

Vaak echter schuilt er achter dat argument een andere oorzaak. Veelal is er sprake is van een gebrek aan vertrouwen en veiligheid binnen het team. Men weet niet hoe feedback zal uitpakken, en/of men vreest voor negatieve gevolgen. En dit is jammer. Want we zien juist dat het wel of niet kunnen geven van feedback – en vooral wanneer dit in een vroegtijdig stadium van opmerken gebeurt – één van de opvallende verschillen is tussen teams die wel effectief samenwerken en teams die niet effectief samenwerken.

Wanneer eventuele knelpunten of irritaties al in een vroeg stadium worden uitgesproken, krijgen deze niet de kans om zich op te stapelen. Schone communicatie zorgt voor minder obstakels in de samenwerking.

Hoe je als team het beste jullie communicatie kunt verbeteren, is mede afhankelijk van de context en de verschillende rollen en persoonlijkheden binnen het team. Toch zijn er tips te geven waarbij bijna alle teams baat kunnen hebben.

Vier tips om de communicatie schoon te houden:

1. Ruim bij overdrachten en werkoverleggen tijd in om te benoemen wat er goed gaat én wat er beter kan.

2. Formuleer met alle teamleden een soort ‘samenwerkingsvisie’, waarin staat hoe jullie met elkaar om willen gaan. De eenvoudigste versie is om alleen enkele waarden te formuleren, zoals bijvoorbeeld openheid, professionaliteit en compassie. Vervolgens kun je de waarden vertalen naar concreet gedrag. Bijvoorbeeld: openheid betekent dat je afspreekt om eventuele irritaties openlijk uit te spreken. Professionaliteit kan betekenen dat je feedback op een respectvolle manier geeft en ontvangt. En compassie kan inhouden dat je met elkaar accepteert dat er nu eenmaal fouten worden gemaakt.

3. Gebruik bij grotere irritaties het kernkwadrant (met kwaliteit, vervorming, uitdaging en allergie) om beide kanten te beschrijven: zowel het gedrag waar de één zich aan ergert (bijvoorbeeld slordigheid), als de gevoeligheid van de ander (bijvoorbeeld pietluttigheid). Dat maakt het voor de ontvanger makkelijker om niet in de verdediging te schieten.

4. Geef op een constructieve manier feedback, in de ik-vorm, en geef vooral ook aan welk gedrag je wel wenselijk vindt.

Kom je er als team niet uit? Soms is het verfrissend, om begeleid door een coach, opnieuw kennis te maken met elkaar. Neem gerust eens Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.op voor een passend advies.

 

Contact

Hoofdvestiging / Postadres:

De Virieusingel 8
5301 GB Zaltbommel
info@touch-coaching.nl

06 5575 5299