Omgaan met medische incidenten

Introductie
Veel artsen zijn over het geheel tevreden met hun werk. Maar betrokkenheid bij
incidenten in de patiëntenzorg blijkt voor de meesten van ons lastig en moeilijk
bespreekbaar te zijn.
Herken je dit ?
• Welke last ervaar jij van je betrokkenheid bij een medisch incident of van de feedback die je ontvangt?
• Welke gevolgen ondervind jij hiervan, zowel persoonlijk als professioneel?
• Hoe ga je om met een patiënt of een collega die betrokken raakt bij een incident?
• Hoe kun je een collega wijzen op onveilig gedrag?
Deze incompany-training maakt je bewust van de verschillende (systeem/cultuur) factoren bij het ontstaan van incidenten in de patiëntenzorg. Door middel van korte presentaties en modellen worden praktische tips en handvatten verkregen voor het voorkomen van en omgaan met medische incidenten in de dagelijkse praktijk.
Het oefenen van vaardigheden zoals het uitspreken van je betrokkenheid bij een medisch incident maar ook het verkrijgen en geven van collegiale steun maakt je bewust van de eigen kracht en valkuilen. Door het delen van en reflecteren op persoonlijke ervaringen leer je dat een adequate persoonlijke verwerking van groot belang is om op effectieve en plezierige manier te blijven functioneren.
Opzet en Inhoud
• Korte kennismaking en individuele leerdoelen
• Medische incidenten: Systeemfactoren en cultuur van de organisatie: hoe te hanteren en beïnvloeden: niveaus van functioneren-gedrag.
• Arts als “second victim” van medische incidenten: inleiding en reflecteren op ervaringen en casuïstiek.
• Uitgangspunten over openheid na een incident (“herstel het en vertel het”) en GOMA
• Collegiale steun: waarom van belang ? Uitspreken van behoeften en aanspreken van collega: over kwetsbaarheid, luisteren en open vragen stellen.
Na de trainingsdag heb je:
• Vaardigheden geoefend zoals het uitspreken van je betrokkenheid bij een incident naar een collega
• Praktische tips en handvatten gekregen voor de dagelijkse praktijk
• Inzicht in je eigen kracht en valkuilen t.a.v. “speak up”.
• Inzicht in waar je steun kunt vinden na betrokkenheid bij een medisch incident
• Ervaringen kunnen uitwisselen met collega's
Voorafgaand aan deze incompany-training ontvangen de deelnemers het boekje: “Als het misgaat, openheid na een incident”.
Indien gewenst is er een intake gesprek zodat specifieke leerdoelen besproken kunnen worden met de trainers.
Lees het artikel: ''Medische incidenten en klachten: wat doen ze met je?'' Klik hier..
De impact lezen van een (bijna) incident op de zorgverlener? Klik hier voor een artikel van tijdschrift NATAAL.
Groepsgrootte: Maximaal 12 personen
Voor meer informatie kunt u mailen naar info@touch-coaching.nl, of kunt u telefonisch contact opnemen met Desiré van Teeffelen (06-55755299) of Gerda Zeeman (06-41457147).
Het is een in-company training, er zijn geen open inschrijvingsdata.
Docent
Docent
Gerda Zeeman, Desiré van Teeffelen
Details
In overleg
Heel Nederland